Torben Koed Hjemmeside

Homepage in Danish  Homepage in English  Homepage in Russian
       Menu
Luftfart, Fly spotting, Foto, Slægtsforskning

 

 

Flyvning

Flyvningens barndom i Danmark

Her i Danmark var man i flyvningens barndom med helt fremme i forreste linie.

Pionererne

Den første flyvning i Europa med et motoriseret luftfartøj tungere end luft, fandt således sted, da Jacob Christian Ellehammer 12. september 1906, i en flyvemaskine af egen konstruktion, på øen Lindholm, fløj 42 meter.
Denne bedrift kunne dog ikke godkendes internationalt som den første flyvning, idet Ellehammer med en wire havde fastgjort sin flyvemaskine til en pæl om hvilken han kørte og siden fløj i en cirkulær bane.
Kort tid efter fløj brasilianeren Alberto Santos-Dumont den første officielt registrerede flyvning i Europa.

Hvad færre måske er klar over, er at Ellehammer i 1908 under et besøg i Tyskland, foretog den første flyvning i det land.
Ganske tankevækkende at det skulle være en dansker, når man tænker på at den første verdenskrig brød ud blot 6 år senere.

Ellehammer var også optaget af helikopterflyvning, og 28. september 1912 lykkedes det ham faktisk at hæve sig fra jordens overflade i en helikopter - igen af egen konstruktion.

Andre kendte navne fra pionertiden er Alfred Nervø, der 3. juni 1910, som den første, fløj over København, samt ikke mindst Robert Svendsen, der var indehaver af det første internationale flyvecertifikat udstedt til en dansker 15. januar 1910.
Robert Svendsen blev den første i Skandinavien til at flyve med passagerer 3. juli 1910. Det foregik fra flyvepladsen Kløvermarken, hvorfra han også som den første 17. juli 1910, fløj over Øresund og landede i Limhamn udenfor Malmø.
Endvidere udførte Robert Svendsen den første postflyvning i Skandinavien, da han 2. september 1911 bragte 150 breve over Lillebælt fra Middelfart til Fredericia.

Produktion af flyvemaskiner

De første ca. 50 år af flyvningens historie bærer således præg af en meget aktiv dansk deltagelse med bl.a. licensproduktion af flyvemaskiner som B&S monoplan produceret ved Burmeister & Wain i 1911, Avro 504 og Hawker Dankok bygget ved flådens værft Orlogsværftet i hhv. 1925 og 1927 samt hele 44 Piper Cub, der blev bygget ved Cub Aircraft Co. i Lundtofte i 1939.

Men vi kunne dog også selv. I perioden 1936 til 1951 producerede Kramme & Zeuthen omkring 200 af deres berømte KZ flyvemaskiner (KZ I til KZ X) hvoraf mange stadig flyver. Da denne produktion standsede var det samtidig enden på den danske deltagelse i produktion af flyvemaskiner.

Interessen for flyvning

Når man tænker på denne fornemme historiske tilknytning til flyvningens udvikling, er det tankevækkende, at kun få personer uden for kredsen af piloter, har fundet det interessant, som hobby, at beskæftige sig med flyvning.

Med slet skjult stolthed kan jeg hævde at være én af de få.

Faktisk er interessen formentlig nedarvet.
Min salig morfar var ivrig tilskuer på Kløvermarken da Robert Svendsen i 1910 foretog sin vovelige flyvning over Øresund.

Jeg har længe fået mit behov for flyvning dækket gennem mit arbejde. I mere end 35 år har jeg arbejdet på Flyvestation Værløse, eller som det nu hedder, Eskadrille Værløse. Det er ikke meget flyvning der foregår der længere.
Så det bliver i Kastrup jeg skal have dækket mit behov i fremtiden!

Det og min barndoms interesse for flyvemaskiner har gjort, at jeg har mange sider af flyvning som interesse. At kigge på dem, at registrere dem og at fotografere dem.

Ja, og så at flyve med dem som passager rundt omkring i verden selvfølgelig.

 

2017-04-10